vrijdag 22 maart 2013

Ruben Schaken scoort

Even geen geplaas over de perikelen rondom het voortbestaan. Schoonheid benoemen is ook een kunst. Zwarte man Bill verstaat het.



De voetbalwedstrijd Feyenoord – PSV drie week geleden was er eentje voor in de boeken. Hoe de Rotterdammers een 0-1 achterstand na de pauze wisten om te zetten in een 2-1 overwinning op de voornaamste titelkandidaat voor het landskampioenschap was ronduit schitterend.

Toch ging het daarna vooral om het opstootje tussen Feyenoord verdediger Joris Mathijsen en PSV aanvaller Jermain Lens. Eerst op het veld, daarna onder het oog van de camera in de spelersruimte in de catacomben van De Kuip. Wat er precies tussen de twee kemphanen is voorgevallen, is niet duidelijk. Ja, Mathijsen liet Lens op een bepaald moment gedurende de wedstrijd op een smerige manier vallen, maar er is blijkbaar niets ernstigs gezegd. Zo liet Lens – die voor het hele incident het boetekleed aantrok – de media deze week weten.

Daarmee is wat mij betreft de kous af.

Ik voel veel sympathie voor Lens.

Een echte kerel.

Respect.

Heb ik ook voor PSV, maar voor Feyenoord voel ik liefde.
Net zoals voor SC Veendam.

Door al het geouwehoer over het incident tussen Lens en Mathijsen raakt een van de mooiste goals die ik ooit gezien heb evenwel ondergesneeuwd. Dat was namelijk de gelijkmaker van Feyenoord aanvaller Ruben Schaken, kort na rust.

Feyenoorder Clasie (ben ik de enige die altijd moet lachen als ik die naam hoor?) schiet de bal met een uitgekiende steek pass naar voren, waarop Schaken begint te rennen. Hij krijgt de bal voor zijn voeten en stormt op het PSV doel af. Ondertussen rent zijn directe tegenstander – PSV verdediger Marcello – met hem mee. We zien hoe de mannen aan elkaar trekken, hoe ze elkaar proberen om te duwen. Ondertussen rolt de bal verder. Schaken kan er nog een tikje aan geven, maar Marcello doet zijn uiterste best om erger te voorkomen. Eenmaal in het 16-meter gebied raken Schaken en Marcello allebei uit balans en vallen om. Maar in zijn val ziet Schaken hoe de bal nog steeds vlak voor de punt van zijn schoen is en weet de bal met een ongelofelijke trap, als hijzelf al bijna op de grond ligt, alsnog achter de PSV doelman in het net te plaatsen.
Wat mij betreft net zo’n prachtige goal als het een-tweetje tussen Frank de Boer en Dennis Bergkamp tijdens de WK1998 tegen ArgentiniĆ«.

Laten we alleen nog praten over deze goal van Ruben Schaken.
Voor wie ik veel sympathie voel.
Wat een kerel.
En wat een goal!
Respect!

© Bill Mensema

Geen opmerkingen:

Een reactie posten