woensdag 17 oktober 2012

Veendamvrijdagavond de dertiende (Voor Douwe van der Bijl)

Poezie! Je kunt er niet genoeg van hebben. Dichter Henk Puister liet zich inspireren door de Veenkolonies en de zwarte mannen. Wij zijn trots, zwarte man van der Bijl in het bijzonder.


Onder een zware wolkenpartij
rijd ik neuriƫnd
in mijn antracietkleurige ballenwagen
de naakte bomen voorbij
over de Kielsterachterweg
naar mijn voetballers van SC Veendam.

Binnen de hekken
van het stadion aan de Langeleegte
vermorzelt een klauw van vriendschap
mijn aarzelende hand:
'Hallo! Ik ben lid van de club
van Zwarte Mannen. Wij - muzikanten -
dichters - schrijvers - hebben een ijzeren band
met de Veenkoloniƫn.
Nooit geven we op.
Strijdend zullen we ten onder gaan.
Kop ter veur!'

Het regent kansen
voor de tegenstander.
Alleen helemaal bovenin de lichtmast
van houd - tegen storm - en rukwinden in - moed gloort een glimp
van een reddingsboei.

Met Veendam komt het altijd weer goed.

Henk Puister

Geen opmerkingen:

Een reactie posten